ISLAND – projekt EHP

JAKÉ JE STŘEDNÍ ŠKOLSTVÍ NA ISLANDU?

Na tuto otázku mohou dnes odpovědět partneři v projektu podpořeného grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Finančního mechanismu EHP a Norského finančního mechanismu s názvem „Středoškolské vzdělávání a jeho management“.

Partnery na české straně v tomto projektu byly  VOŠ, SPgŠ a OA Most, Gymnázium Most a  Integrovaná střední škola energetická a stavební Chomutov. Proč právě tyto školy? VOŠ, SPgŠ a OA v Mostě předložila prostřednictvím autorky výše uvedeného projektu Mgr. Hany Lisé v říjnu 2006 projekt v rámci Norských fondů a uspěla. Cílem projektu bylo vzájemné poznání středoškolského vzdělávání v českých a islandských středních školách. K partnerství v  projektu byly vyzvány výše uvedené tři střední školy Ústeckého kraje a dvě islandské školy v městě Akureyri v severní části Islandu. Náklady na projekt byly v souvislosti se vzdáleností Islandu značně vysoké a i zajištění dopravy, ubytování a stravování vzhledem k islandským cenám bylo pro realizátory značným oříškem. Podepsání grantové smlouvy a zahájení příprav pro uskutečnění projektu se uskutečnilo v lednu 2007. Pro zúčastněné české školy zastoupené 10 účastníky cesty na Island vyplynulo mnoho úkolů. Stěžejním úkolem bylo vytvořit elektronické prezentace jednotlivých škol v anglické jazykové mutaci a dále pak prezentace třech nosných témat našeho školství – Vzdělávací systém v ČR, Zřizovatelé škol v ČR a Výchovná práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Na Islandu, který je pro spoustu z nás exotickou a cenově těžko dostupnou zemí, chtěli zástupci škol také reprezentovat svá města, Ústecký kraj a Českou republiku. Poděkování za prezentační předměty patří Krajskému úřadu Ústeckého kraje, Magistrátu města Mostu, Magistrátu města Chomutova, Mostecké uhelné společnosti, a.s. a ČEZ, a.s. Velkým problémem se stal v období jara pro rozpočet projektu pokles eura, který způsobil, že se např. ceny letenek staly nedosažitelné. I v tomto případě našel projekt středních škol podporu, a to ve finanční pomoci Mostecké uhelné společnosti a.s.

Den odletu  pátek 14. září 2007 po půl roce příprav nastal a 10 pedagogů s napětím očekávalo po mezipřistání v Londýně islandské přijetí v Reykjavíku. Bylo, jak se ve všech turistických průvodcích uvádí, tradiční – teplota 8 stupňů C, mraky až na zem a setrvalý déšť. Obavy, že nám Island nic ze své přírodní krásy neukáže,  se ukázaly být liché a po zbytek návštěvy Islandu bylo počasí velmi příznivé, jak pro naše řidiče, tak pro naše dychtivé poznávání.  Dvě osobní auta začala ukrajovat kilometry z Reykjavíku do 400 kilometrů vzdálené Akureyri, čtvrtého největšího města na Islandu (15 tisíc obyvatel). Druhý den po příjezdu jsme byli přijati partnerskou školou Verkmenntaskólinn á Akureyri. Osobní přivítání ředitelem školy a jeho dvěma zástupci zahájilo čtyřdenní pracovní program vzájemného poznávání a hledání společných témat pro další spolupráci. Program sestavený střední školou ve spolupráci s University of Akureyri byl velmi bohatý a pro české pedagogy velmi zajímavý. Co pro čtenáře uvést jako nosné odlišnosti a shody  mezi školstvím na Islandu a v České republice? Odlišnosti: 3 měsíce prázdnin, desetistupňová hodnotící stupnice, maturita v podobě průběžných testů v posledním ročníku, velká péče o žáky  se speciálními vzdělávacími potřebami, nosná role státu ve vzdělávání, vzdělávání dostupné pro všechny velmi propracovanou e-learningovou metodou, 100% uplatnění absolventů díky  nulové nezaměstnanosti. Shody: větší zastoupení žen  v pozici učitele, nezbytná účast v evropských projektech, snaha po demokratickém a  partnerském vztahu mezi školu, žáky a rodiči, zájem o co nejlepší materiální vybavení.

Střední škola v Akureyri byla na islandské poměry jednou z mála velkých škol, která soustřeďovala žáky z celého Islandu a která nabízela vzdělání v učňovských a maturitních oborech, jejichž zaměření se shodovalo se zaměřením našich třech českých škol, takže bylo o čem povídat a bylo co prohlížet. Součástí pracovního programu byla samozřejmě i prohlídka školy a workshop s vedoucími předmětových komisí. Partnerská škola byla založena v roce 1984 a byla pro ni postavena úplně nová budova, která se stále stavebně rozšiřuje. Materiální vybavenost je prvotřídní, a to ve všech místnostech školy. Atmosféra školy byla velmi přátelská, partnerská a otevřená. Otevřenost doslova a dopísmene zajišťovaly skleněné průhledy do každé učebny, ale i všech ostatních místností jak učitelských tak žákovských. Jak sám ředitel řekl, tento prvek není typický pro islandské školství, ale v této budově se ve spolupráci s projektantem tímto způsobem chtěla otevřenost vztahů mezi učitelem a  žákem, ale mezi učiteli a  vedením školy podpořit, a jak se zdá, podařilo se  to. Pracovní schůzky se střídavě uskutečňovaly na střední škole a na Univerzitě především na Pedagogické fakultě. Ochota pro spolupráci s českými pedagogy vedla až do úrovně citlivých témat, jakými je péče o těžce postižené děti. Do jednoho takového lidsky smutného a ve výsledku pedagogicky velmi úspěšného projektu jsme byli osobně začleněni. I za takovéto citově velmi silné příležitosti je třeba našim partnerům poděkovat. Čtyři dni uběhly v pracovní atmosféře  jako voda a čekal nás odjezd. Odjížděli jsme s pocitem úspěšného naplnění cíle projektu. Domníváme se, že i české školství bylo našimi školami dobře reprezentováno a jak od  našich hostitelů vyplynulo, byli potěšeni vzájemnou výměnou zkušeností. Cesty pro další reciproční aktivity se touto návštěvou oboustranně otevřely.

Cesta zpět i cesta tam v délce 400 km byla navíc pro české pedagogy příležitostí vidět alespoň něco málo z opěvovaných přírodních krás Islandu. Viděli jsme krásné vodopády, světoznámé gejzíry, sirná kouřící pole, koupali jsme se v Modré laguně s přírodní horkou vodou  neobvyklé modré barvy a chemického složení. Jedli jsme islandská jídla a  měli jsme zábrany před vysokými cenami všeho a všude.

Děkujeme našim partnerským školám na Islandu za vstřícnost a péči, děkujeme všem v České republice, kteří se ztotožnili s naší snahou předat informace o našem školství i za hranice Evropské unie a pomohli nám v přípravné fázi.

Dále bychom chtěli tímto článkem předat ostatním školám Ústeckého kraje ale i celé republiky velmi dobrou zkušenost s finančními mechanismy EHP a Norského finančního mechanismu, které jsou nastaveny na financování projektů spolupráce mezi skupinami škol, mezi skupinami žáků ale i pro dlouhodobé pobyty jednotlivých žáků a studentů České republiky na Islandu, v Norsku a Lichtenštejnsku.

 

Jana Adamcová

za projektový tým

VOŠ, SPgŠ a OA v Mostě