PROPOS

ESF, Opatření 3.3.1 Zkvalitňování vzdělávání na školách a školských zařízení a rozvoj podpůrných systémů vzdělávání

Projekt je financován Evropským sociálním fondem a rozpočtem ČR.

INFORMACE O PROJEKTU PROPOS

Název projektu:

Prevence odchodů a podpora středoškolského studia pro sociokulturně znevýhodněné žáky a studenty

Zkrácený název:

PROPOS

Číslo a název operačního gramu:

CZ.04.1.03

Číslo a název priority:

3.3 Rozvoj celoživotního učení

Číslo a název opatření:

3.3.1 Zkvalitňování vzdělávání na školách a školských zařízení a rozvoj podpůrných systémů vzdělávání

Číslo a program podpory:

00 systémový/národní projekt

Předkladatel projektu:

Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy

Partner projektu:

Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR

Spolupracující školy:

Vyšší odborná škola, Střední pedagogická škola a Obchodní akademie Most, Zd. Fibicha 2778

Střední odborná škola a Střední odborné učiliště pro tělesně postiženou mládež, Ostrava – Porubav, Polská 1543

Cíl projektu:

Cílem projektu je prevence předčasných odchodů ze vzdělávání a podpora středoškolského studia pro žáky ze sociokulturně znevýhodněného prostředí

 

Dílčí cíle projektu:

  1. úpravy a inovace vybraných vzdělávacích standardů programů středoškolského studia, se zřetelem k žákům pocházejícím ze sociokulturně znevýhodněného prostředí
  2. Úprava strategií učení u žáků denního i dálkového studia se zřetelem k získání dovedností celoživotnímu učení a k vytvoření schopností k samostatné přípravě na studium.
  3. Metodická podpora bude poskytována žákům jejich učiteli, a to jak formou individuálních konzultací, tak formou dalších vzdělávacích kurzů (dálková forma studia). Nabídka kurzů bude vycházet z potřeb jednotlivých klientů, respektive jejich vstupní vzdělávací úrovni a případných potíží vyplývajících z absence strategií učení, bude pracovat s motivační úrovní žáků a respektovat individuální vzdělávací možnosti. Úpravy vzdělávacích programů budou zachovávat kvalitu a rozsah tohoto stupně vzdělávání.
  4. metodická podpora učitelům zapojených škol se bude orientovat na vzdělávací programy, které přiblíží problematiku vzdělávání žáků středních škol ze sociokulturně znevýhodněného prostředí  s ohledem na mechanismy koordinace vyučovacího stylu a učebních strategií žáků, s důrazem na autodiagnostiku učitele  včetně podpůrných taxonomií, které umožní učitelům získat zpětnou vazbu o průběhu vyučovací jednotky. Pro učitele budou také připraveny modelové adaptační programy pro různé věkové kategorie žáků. Budou seznámení  se sociálně psychologickými aspekty vedení žákovských skupin včetně žáků dálkového studia, u kterých se mohou objevovat specifické zátěže v průběhu studia, spojené s jejich zaměstnáním nebo rodinou.
  5. Metodické vedení a screening se bude orientovat na zmapování stávajících podmínek pro vzdělávání cílové skupiny ve vytipovaných školách, vytvoření nových metodických postupů na základě analýzy stávajícího stavu, na přípravu a realizaci DVPP pedagogů.

 

Cílová skupina:

Asistenti pedagoga studující dálkově obor Pedagogika pro asistenty ve školství, kteří tvoří jasně definovanou skupinu s možností provázat výkon profese  a zvyšování stupně vzdělání, lze očekávat podporu jejich zaměstnavatelů (ředitelů škol), což umožní vytvořit vhodné klima pro realizaci projektu. Vedlejším efektem je také podpora zvyšování kvalifikace lidí, kteří zastávají důležitou roli v integraci menšin.

 

Hlavní aktivity projektu:

  1. Řízení projektu
  2. Metodické vedení, podpůrné šetření a evaluace
  3. Podpora studia
  4. Vzdělávání učitelů
  5. Public relations

 

Důvody pro zapojení SPgŠ Most do projektu:

Škola navázala na předcházející projektovou činnost, jejíž cílem byla podpora studia žáků oboru Pedagogika pro asistenty ve školství:

  • projekt POSUN v rámci programu Phare 2000
  • projekt ROM-IN v rámci programu Phare 2003
  • Program MŠMT na podporu integrace romské komunity v roce 2006
    • projekt IN-ROM 
    • projekt EDUCA-ROM