ESF, Opatření 3.3.1 Zkvalitňování vzdělávání na školách a školských zařízení a rozvoj podpůrných systémů vzdělávání
Projekt je financován Evropským sociálním fondem a rozpočtem ČR.
INFORMACE O PROJEKTU PROPOS
Název projektu:
Prevence odchodů a podpora středoškolského studia pro sociokulturně znevýhodněné žáky a studenty
Zkrácený název:
PROPOS
Číslo a název operačního gramu:
CZ.04.1.03
Číslo a název priority:
3.3 Rozvoj celoživotního učení
Číslo a název opatření:
3.3.1 Zkvalitňování vzdělávání na školách a školských zařízení a rozvoj podpůrných systémů vzdělávání
Číslo a program podpory:
00 systémový/národní projekt
Předkladatel projektu:
Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy
Partner projektu:
Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR
Spolupracující školy:
Vyšší odborná škola, Střední pedagogická škola a Obchodní akademie Most, Zd. Fibicha 2778
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště pro tělesně postiženou mládež, Ostrava – Porubav, Polská 1543
Cíl projektu:
Cílem projektu je prevence předčasných odchodů ze vzdělávání a podpora středoškolského studia pro žáky ze sociokulturně znevýhodněného prostředí
Dílčí cíle projektu:
- úpravy a inovace vybraných vzdělávacích standardů programů středoškolského studia, se zřetelem k žákům pocházejícím ze sociokulturně znevýhodněného prostředí
- Úprava strategií učení u žáků denního i dálkového studia se zřetelem k získání dovedností celoživotnímu učení a k vytvoření schopností k samostatné přípravě na studium.
- Metodická podpora bude poskytována žákům jejich učiteli, a to jak formou individuálních konzultací, tak formou dalších vzdělávacích kurzů (dálková forma studia). Nabídka kurzů bude vycházet z potřeb jednotlivých klientů, respektive jejich vstupní vzdělávací úrovni a případných potíží vyplývajících z absence strategií učení, bude pracovat s motivační úrovní žáků a respektovat individuální vzdělávací možnosti. Úpravy vzdělávacích programů budou zachovávat kvalitu a rozsah tohoto stupně vzdělávání.
- metodická podpora učitelům zapojených škol se bude orientovat na vzdělávací programy, které přiblíží problematiku vzdělávání žáků středních škol ze sociokulturně znevýhodněného prostředí s ohledem na mechanismy koordinace vyučovacího stylu a učebních strategií žáků, s důrazem na autodiagnostiku učitele včetně podpůrných taxonomií, které umožní učitelům získat zpětnou vazbu o průběhu vyučovací jednotky. Pro učitele budou také připraveny modelové adaptační programy pro různé věkové kategorie žáků. Budou seznámení se sociálně psychologickými aspekty vedení žákovských skupin včetně žáků dálkového studia, u kterých se mohou objevovat specifické zátěže v průběhu studia, spojené s jejich zaměstnáním nebo rodinou.
- Metodické vedení a screening se bude orientovat na zmapování stávajících podmínek pro vzdělávání cílové skupiny ve vytipovaných školách, vytvoření nových metodických postupů na základě analýzy stávajícího stavu, na přípravu a realizaci DVPP pedagogů.
Cílová skupina:
Asistenti pedagoga studující dálkově obor Pedagogika pro asistenty ve školství, kteří tvoří jasně definovanou skupinu s možností provázat výkon profese a zvyšování stupně vzdělání, lze očekávat podporu jejich zaměstnavatelů (ředitelů škol), což umožní vytvořit vhodné klima pro realizaci projektu. Vedlejším efektem je také podpora zvyšování kvalifikace lidí, kteří zastávají důležitou roli v integraci menšin.
Hlavní aktivity projektu:
- Řízení projektu
- Metodické vedení, podpůrné šetření a evaluace
- Podpora studia
- Vzdělávání učitelů
- Public relations
Důvody pro zapojení SPgŠ Most do projektu:
Škola navázala na předcházející projektovou činnost, jejíž cílem byla podpora studia žáků oboru Pedagogika pro asistenty ve školství:
- projekt POSUN v rámci programu Phare 2000
- projekt ROM-IN v rámci programu Phare 2003
- Program MŠMT na podporu integrace romské komunity v roce 2006
-
- projekt IN-ROM
- projekt EDUCA-ROM